Login

Basisschool De Maaskopkes

Latest news

preview

Op basisschool de Maasköpkes vinden we het belangrijk dat ouders een kijkje kunnen nemen in de klassen, tijdens verschillende lessen. Daarom worden er ieder jaar kijkdagen georganiseerd. Een gevarieerde keuze voor ouders om te komen kijken, maar ook om mee te leren, werken en zelfs te sporten tijdens de gymles.

preview

Op basisschool de Maasköpkes sluiten we iedere periode af met een blokafsluiting. Samen in de speelzaal hebben we genoten we van liedjes, dansjes en raadsels.

preview

Vandaag stond op de voorpagina van jongerenkrant 043 een mooi artiekel over de verrijkingsklas op basisschool de Maasköpkes

preview

Terwijl de leerlingen woensdag 12 oktober genoten van een vrije "nazomerdag" is er door het team tijdens de 1e studiedag van het schooljaar hard gewerkt. Samen met het team van basisschool Anne Frank hebben we ons uitgebreid laten informeren over de zogenaame "executieve functies". De term executieve functies is een containerbegrip voor functies die een rol spelen in het denken en het doen. Simpel gezegd: dankzij deze functies kun je een taak plannen, oplossingen bedenken, doordacht starten met een taak, een stapsgewijze aanpak volgen, goed reageren op problemen en veranderingen, je niet laten afleiden en ondertussen het einddoel in de gaten houden. Goede executieve functies kun je vergelijken met fietsen. Je hebt een aantal basisvaardigheden nodig om veilig te kunnen fietsen, zoals opstappen, trappen, sturen, remmen en om je heen kijken. Beheers je slechts één vaardigheid kun je echt nog niet goed fietsen. Sterker nog: een vaardigheid die niet goed werkt, geeft problemen. Om de executieve functies beter in onze lessen aan bod te laten komen, hebben we specifiek gekeken naar een tweetal methodes: "Breinhelden" en "Wijzer in executieve functies". In de loop van de komende weken zullen we bekijken welke van beiden het best bij ons past. 

preview

Week tegen Pesten 2022

Van 26 t/m 30 september 2022 is de landelijke Week tegen Pesten met als thema “Grapje. Moet toch kunnen?!”

 

Uiteraard nemen we hier schoolbreed aan deel en besteden we in iedere klas dagelijks aandacht aan dit thema.  Een samenvatting van wat we zoal doen: In iedere groep wordt op verschillende manieren aandacht besteed aan het thema pesten, o.a. door gebruik te maken van kinderboeken en films rondom dit thema. Bij groep 1-4 kunt u dan denken aan prentenboeken als Het lelijke jonge eendje, Ze pesten me, Haas en Mol zoeken een uitweg en Hangoor en films als Assepoester en Dombo. In de bovenbouw betreft dit boeken als SuperDolfje (Paul van Loon), 500 appjes die ik niet wil lezen (Maren Stoffels), Bikkels (Carry Slee) en Spijt! (Carry Slee). Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de lessenserie van het Klokhuis over pesten. 

 

Daarnaast wordt het verschil tussen plagen en pesten besproken en wordt kinderen geleerd dat als er iets gebeurt wat ze niet prettig vinden, ze dit moeten aangeven door “Stop, hou op!” te zeggen. Verder wordt hen aangeraden om door te lopen als het niet stopt en er vervolgens met iemand over te praten. Deze regel noemen we op school “Stop, loop door, praat”. Tijdens het rondje van de schoolcontactpersoon is deze regel reeds aan bod gekomen. We leren kinderen ook dat praten over pesten géén klikken is en dat iedereen er verantwoordelijk voor is dat pesten stopt. 

 

Op school hebben we uiteraard ook een pestprotocol, waarin staat hoe we proberen pesten te voorkomen (o.a. door deel te nemen aan deze Week tegen Pesten, de Gouden/Zilveren/Bronzen Weken te doorlopen en door het rondje van de schoolcontactpersoon). Maar ook wat we curatief doen, mocht er onverhoopt tóch gepest worden. 

preview

Vorige week hebben we de eerste thema-avond van schooljaar 2022-2023 georganiseerd.

De ouders van de leerlingen van groep 3 kregen uitleg over het leren lezen in groep 3.

De ouders van de leerlingen van de groepen 4 t/m 6 kregen uitleg over de nieuwe leesmethode "Estafette" en het belang van (voor) lezen thuis. Verder gingen ze zelf aan de slag met hoofdrekenen en werd het belang van automatiseren verteld en spelenderwijs geoefend.

Een zeer geslaagde avond!

preview

(Rondje) schoolcontactpersoon

Op verschillende manieren proberen we er op onze school voor te zorgen dat kinderen zich prettig voelen in hun groep en lekker in hun vel zitten. In het vorige nieuwsbericht kon u lezen over de Gouden Weken. In dit nieuwsbericht gaan we dieper in op de rol van de schoolcontactpersoon.

 

De term schoolcontactpersoon

De schoolcontactpersoon is het aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en collega’s die klachten hebben over de school(situatie). Binnen elke school is minstens één schoolcontactpersoon, deze persoon is geen lid van de schooldirectie. Bij ons is juf Edith Beckers (leerkracht groep 6) dat. In het begin van het schooljaar maakt juf Edith een rondje langs groep 3 t/m 8. Aan de hand van een praatplaat bespreekt zij welke situaties van ongewenst gedrag kunnen voorkomen (pesten, betasten, bekijken,…) en hoe de kinderen hiermee om moeten gaan: expressief “Stop, hou op!” roepen en/of hulp inschakelen. Tevens wordt besproken wie de leerlingen in nood in vertrouwen durven nemen (ouders, vrienden, leerkracht,…) en daarbij gewezen op het bestaan van de contactpersoon (“de juf bij problemen"). Oudere kinderen zijn geattendeerd op de kindertelefoon (0800-0432).  Misschien goed om deze stappen ook nog eens in alle rust thuis met uw kind te bespreken! Daarnaast is de schoolcontactpersoon ook aanspreekpunt voor ouders en collega’s die ontevreden zijn over de school en/of een specifieke situatie binnen de context van school. Hieronder volgt een formeel stukje over deze taak, uit het protocol van schoolcontactpersonen van MosaLira:

 

Het takenpakket van een schoolcontactpersoon

  1. De schoolcontactpersoon beantwoordt vragen over de wijze waarop in de school met een klacht wordt omgegaan.
  2. De schoolcontactpersoon zorgt voor de eerste opvang van de “klager” en informeert de klager over de mogelijkheden die de klachtenregeling biedt. De schoolcontactpersoon wijst de klager op de mogelijkheid zich door de (externe) vertrouwenspersoon te laten bijstaan bij de verdere klachtafhandeling.
  3. De schoolcontactpersoon is enkel de spreekwoordelijke bewegwijzering in de klachtenregeling. De schoolcontactpersoon neemt geen bemiddelende rol in tussen klager en aangeklaagde en vervult geen actieve rol in de verdere klachtafhandeling.
  4. De schoolcontactpersoon geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de directie of het bestuur over het veiligheidsbeleid.
  5. De schoolcontactpersoon rapporteert (half)jaarlijks aan de directie en het bestuur, waarbij geanonimiseerd de klachten zijn geregistreerd en waarin aanbevelingen staan om zaken op te pakken.

Mogelijkheden bij een klacht

Na het eerste gesprek – waarin de klager is opgevangen en de klacht gedefinieerd – volgt mogelijk nog een gesprek. Daarin gaat de schoolcontactpersoon samen met de klager na welke mogelijkheden er zijn om de klacht weg te nemen. Eerst wordt gekeken of de klacht op schoolniveau kan worden opgelost. Soms is een gesprek met diegene tegen wie de klacht zich richt voldoende om de klacht weg te nemen. Is dat al geprobeerd of wil de klager deze weg niet bewandelen dan wijst de schoolcontactpersoon de klager op de volgende vervolgmogelijkheden:

  • Betrekken van de schoolleiding bij de klacht.
  • Via bemiddeling komen tot een oplossing van de klacht.
  • Indienen van een klacht bij de klachtencommissie; bij voorkeur bij de interne klachtencommissie (van MosaLira) of eventueel bij de landelijke klachtencommissie.
  • Aangifte doen als er sprake is van strafbare feiten.

Een externe vertrouwenspersoon kan bij al deze mogelijkheden worden benaderd. Het is de klager (leerling, ouder of collega) die bepaalt wat de vervolgstappen zijn. De schoolcontactpersoon geeft daarbij aan wat de consequenties zijn van de verschillende mogelijkheden, zodat de klager bewust een keuze kan maken. Daarbij vraagt de schoolcontactpersoon  ook door naar de reden van bijvoorbeeld het niet willen nemen van een (bepaalde) vervolgstap. Mogelijk speelt angst een rol. Voor verdere begeleiding in de klachtafhandeling wijst  de schoolcontactpersoon de klager op de mogelijkheid van bijstand en advies door een (externe) vertrouwenspersoon. Indien gewenst brengt de schoolcontactpersoon de (externe) vertrouwenspersoon in contact met de klager.

 

De uitgebreide klachtenregeling vindt u op de website van onze stichting, www.mosalira.nl , onder praktische informatie: https://www.mosalira.nl/wp-content/uploads/2021/07/Klachtenregeling-MosaLira.pdf

 

preview

Een traditie op basisschool de Maasköpkes is dat we samen vier keer per jaar naar de kerk gaan. Samen geven we een viering vorm, staan we stil, luisteren naar we elkaar en zingen samen. Gelovig of niet, van jong tot oud, iedereen gaat mee. Vandaag was de eerste viering van het nieuwe schooljaar. 

 

Nieuw schooljaar

Een nieuw schooljaar is gestart met nieuwe juffen, nieuwe meesters, een nieuw lokaal en nieuwe plaatsen. Nieuwe boeken, nieuwe schriften, een nieuw maatje naast je, nieuwe vrienden en vriendinnen.

De school bruist van de energie van alle kinderen en alle ideeën van de juffen en meesters. Geroezemoes in klassen waar goed wordt samengewerkt, stiltes en opperste concentratie, een high five, stickers en een dikke duim als compliment, een traan als het even moeilijk is, een knuffel als dat nodig is, gelach door de gangen bij grapjes door de kinderen en het team.

Ik geniet weer iedere dag van onze mooi school die volop draait, ben trots op jullie kinderen en het fantastische team! Ik heb zin om samen met jullie allemaal er een top jaar van te maken, waarin we allemaal samen nog meer zullen leren en groter zullen groeien.

preview

Vandaag was het dan zo ver. De kinderen van groep 1 hadden vrij vandaag, de kinderen van 2 gingen aan de slag met het lesprogramma "MIK". Spelenderwijs komen de kinderen in aanraking met letters, dit ter voorbereiding op groep 3. 

Vandaag stond de letter "M" centraal. Er is een verhaal voorgelezen, er zijn woordjes bedacht, het gebaar van de "M" is geleerd, woordjes werden geschreven, een kralenplank gemaakt en met klei de "M" versierd!

Er is heel hard gewerkt met deze eerste letter!

preview

Executieve functies zijn belangrijke regelfuncties in ons brein. Ze sturen ons gedrag en ons leren aan. Ze zijn belangrijk voor het opnemen en verwerken van lesstof, het sociaal-emotioneel functioneren (omgaan met anderen) en het vermogen onszelf te kunnen verbeteren. Bij deze breinfuncties horen te leren vaardigheden die we kunnen oefenen met leerlingen op school, maar ook thuis.

 

In de verrijkingsgroep besteden we aandacht aan de ontwikkeling van deze heel belangrijke vaardigheden. Hiervoor gebruiken wij de “autometafoor”. De metafoor in de belevingswereld van kinderen zorgt voor een positieve gemeenschappelijke kindertaal waarmee we met leerlingen over deze belangrijke breinfuncties kunnen praten. Dit verwoorden, voorleven en oefenen van vaardigheden die helpen om jezelf aan te sturen zorgt voor een vergroot zelfinzicht bij de kinderen. Wat kun je al goed? Waar kun je nog beter in worden? En wat helpt jou daarbij. Dit vergrote zelfinzicht leidt dan weer tot betere zelfsturing.

autometafoor

Er zijn 11 executieve functies:

  • Organiseren (ben je er klaar voor)
  • Planning en prioritering (denk aan je plan)
  • Tijdmanagement (let op de tijd)
  • (Werk)geheugen (zet het in je systeem)
  • Taakinitiatie (start de motor)
  • Metacognitie (kijk in de spiegel)
  • Cognitieve flexibiliteit (draai aan je stuur)
  • Responsinhibitie en impulscontrole (trap op tijd op je rem)
  • Emotieregulatie (let op je toerenteller)
  • Volgehouden aandacht en concentratie (hou je motor draaiend)
  • Doelgericht en doorzettingsvermogen (hou vol tot het einde)

De komende vier weken zal de uitleg van de “autometafoor” centraal staan en wordt elke stap uitgelegd door middel van filmpjes, opdrachten en spelletjes. Na deze vier weken zullen we in de verrijkingsgroep projectmatig aan de slag gaan, waarbij we voortdurend gaan werken met behulp van bovenstaande autometafoor en de bijbehorende executieve functies.

 

We houden jullie op de hoogte!

preview

Hopelijk is uw kind (weer) fijn gestart in zijn/haar groep! De start van het schooljaar is een belangrijk moment voor een groep. De eerste weken bepalen namelijk het succes voor de rest van het schooljaar. Ontwikkelt een groep zich tot een positieve, een neutrale of een negatieve groep? De leerkracht heeft er veel invloed op! Vandaar dat wij als schoolteam bewust onze kansen pakken middels 1. de zogenaamde Gouden Weken, 2. het rondje van de contactpersoon en 3. de Week tegen het Pesten. De komende drie blogs ga wij hier dieper op in. In dit blog vertellen wij u graag meer over de Gouden Weken:

 

Groepsvorming vindt het hele jaar door plaats. Bruce Tuckman heeft dit voor het eerst duidelijk omschreven en verdeeld over vijf verschillende fases, die soms meerdere keren per jaar plaats vinden:

 

Fase 1: Forming. Na de zomervakantie komen de kinderen terug op school. Soms komen kinderen terug in een groep die voor de zomervakantie al bestond. Dan zal deze fase sneller verlopen dan bijvoorbeeld bij de kleuters, groep 3 of in de brugklas. Daar is de groep voor iedereen nieuw (en dus extra spannend). De kinderen tasten elkaar af. Vertrouwde verhoudingen kunnen anders liggen. Misschien is je beste vriend(in) blijven zitten/verhuisd of in de zomervakantie met iemand anders hecht bevriend geraakt. Je leert elkaar (opnieuw) beter kennen. Wat kan wel en wat kan niet in deze groep, bij deze kinderen en bij deze leraar? Wanneer hoor je erbij? Middels allerlei kennismakingsspelletjes geven we als leerkrachten de kinderen de mogelijkheid elkaar en ons echt te leren kennen en gezamenlijke succeservaringen op te doen. Ze gaan vooral op zoek naar overeenkomsten tussen zichzelf en anderen. Deze fase vindt vooral plaats in de eerste dagen van het schooljaar. Maar een groep kan ook in deze fase terechtkomen wanneer er tussentijds nieuwe leerlingen bijkomen (bijv. bij de kleuters).

 

Fase 2: Norming. In deze fase ontstaan de groepsnormen en –waarden. Samen met de leerlingen stellen we de klassenregels op. Zo bepalen we hoe we met elkaar willen omgaan. Preventief gedragsverwachtingen aangeven is immers veel effectiever dan praten over gedrag als de problemen er al zijn. Daarom maken we vanaf dag 1 helder wat we van de kinderen verwachten in de klas en op school. Positief gedrag ontstaat niet vanzelf. Hier is inoefening voor nodig. Via rollenspellen oefenen we bijvoorbeeld hoe dit gedrag er in de gangen uitziet. Leerlingen bespreken ook hoe ze zichzelf en anderen aan deze afspraken kunnen houden. Daarnaast worden er activiteiten gedaan op het gebied van omgaan met groepsdruk en positief communiceren met elkaar. Ook doen ze opdrachten die de teamgeest bevorderen. Deze fase start ook aan het begin van het schooljaar. Na iedere vakantie kan het weer nodig zijn de omgangsregels weer even op te frissen.

 

Fase 3: Storming. Na een aantal weken heeft de groep als het goed is een goede basis gelegd en is er een positieve sfeer. Tot de stormingsfase aanbreekt… Als de kinderen elkaar (een beetje) kennen, gaan ze op zoek naar hun eigen positie in de groep. Dit gebeurt vaak eerst voorzichtig, aftastend en later met meer nadruk. In deze fase wordt duidelijk wie de leiders zijn en worden groepjes gevormd. In deze fase zie je dat groepsleden gaan opkomen voor hun eigen belangen en hun klasgenoten proberen te beïnvloeden. Soms zorgt dit voor spanningen en strijd. Als leerkracht moet je in deze fase dingen laten gebeuren. Spanningen, strijd en (kleine) conflicten horen erbij en bieden ook kansen. We werken aan een positief en veilig klimaat door ontstane conflicten goed te begeleiden en kinderen te laten zien hoe ze deze conflicten kunnen oplossen. Door het inzetten van samenwerkingsopdrachten, spelletjes en quizzen ontmoeten kinderen veel verschillende klasgenoten. Zo oefenen ze conflicthantering en omgaan met winnen en verliezen. Daarnaast kunnen ze zo experimenteren met hun rol binnen de groep en leren opkomen voor zichzelf en anderen. De fase van storming vindt plaats vanaf een week of vier na de start van het schooljaar en kan duren tot (iets na) de herfstvakantie. U als ouder heeft thuis waarschijnlijk ook het meest last van deze fase. Weet nu dus dat deze fase ook in positieve groepen niet te voorkomen is en hoort bij een gezond groepsproces. Als je als leerkracht in fase 2 de kaders goed aangezet hebt, is de sfeer na de derde fase weer top!

 

Fase 4: Performing. Een gemiddelde groep leerlingen komt na ongeveer zes tot acht weken in de fase van performing terecht. Dat is rond de herfstvakantie. Deze fase is de langste fase van het schooljaar en duurt tot de laatste weken van het schooljaar. In deze fase kennen leerlingen en leerkracht(en) elkaar inmiddels behoorlijk goed en zijn de normen vastgesteld. Ze waarderen elkaar en hebben respect voor elkaar. Dit zorgt ervoor dat iedereen op een prettige manier kan samenwerken. Er zijn weinig schommelingen in gedrag. Uiteraard zijn er wel eens meningsverschillen of conflicten, maar het lukt de groep om deze op te lossen. Kinderen durven hun kwaliteiten te laten zien, maar durven ook kwetsbaar te zijn in de groep. Eigenlijk lijkt alles soepel te verlopen; de groep heeft zich gevormd. De regels zijn duidelijk en worden weer nageleefd en de onderlinge verhoudingen zijn bekend. Er is sprake van onderlinge afhankelijkheid. Ze moeten immers tot prestaties komen. In deze fase worden veel activerende en coöperatieve werkvormen ingezet, waardoor de kinderen elkaar blijven ontmoeten. Zo ontdekken en bespreken ze hun eigen en elkaars kwaliteiten en talenten. Ze nemen samen besluiten en bouwen samen sociale en emotionele competenties uit.

 

Fase 5: Adjourning. In deze fase is de zomervakantie in zicht. De groep sluit een schooljaar af en neemt afscheid. (Ook als een leerling tussentijds uit een groep vertrekt is hier sprake van). In groepen die na de zomervakantie weer samenkomen is deze fase minder ingrijpend en lang dan bijvoorbeeld in groep 2 of 8. In deze fase kun je verschillende reacties en emoties tegenkomen. Grofweg gaan leerlingen op twee manier om met afscheid: fitten (ruzie maken om het afscheid makkelijker te maken) of klitten (juist de nabijheid opzoeken). Hoe dan ook: ook dit is vaak een wat onrustige fase! De groep kijkt terug op wat is geweest en er wordt ook vooruitgekeken op wat gaat komen. De kinderen voeren gesprekken over afscheid nemen en verzamelen herinneringen.

 

Volgende keer leest u in blog 2 meer over het rondje van de contactpersoon. In blog 3 staat de Week tegen Pesten centraal.

preview

 

Vanmorgen zijn we samen op het schoolplein gestart aan schooljaar 2022-2023. Met koffers in de hand, gele ballonnen, een zonnetje en vrolijke gezichten samen de school in waar vakantie verhalen worden uitgewisseld, boeken en schriften worden uitgedeeld en de eerste werkjes worden gemaakt. 

We gaan er samen een fantastisch jaar van maken!