Inloggen

Basisschool De Maaskopkes

preview
Gepubliceerd in 'Blog van 5'

De eerste periode in de verrijkingsgroep zit er op. De “autometafoor” is in zijn geheel aangeboden en de 11 executieve functies (breinfuncties) hebben constant de aandacht. Na de lessen van de autometafoor zijn de leerlingen hun eigen breinprofiel (zie foto hieronder) gaan maken naar aanleiding van een vragenlijst. Het onderdeel wat het laagst had gescoord, werd het uitgangspunt voor het doel waar de komende weken aan wordt gewerkt. Na de herfstvakantie zijn we een leerdoel gaan opstellen waar zowel in de groep als in de verrijkingsgroep aan wordt gewerkt. Verder hebben ze groepen/maatjes gevormd en een project uitgekozen om aan te gaan werken de komende weken. Binnenkort vertellen we jullie meer over het heelal, dinosaurussen en de oude Grieken!

 

EF

 

De eerste 11 schoolweken zijn voorbij en in de tussentijd is er bekeken welke leerlingen aan de verrijkingsgroep toegevoegd kunnen worden. Deze leerlingen zijn vandaag gestart. Ook zij volgen alle stappen van de autometafoor de komende 3 à 4 weken (uitleg van de autometafoor staat in een eerder nieuwsbericht). Daarna zullen zij ook hun eigen breinprofiel in kaart gaan brengen, een leerdoel gaan opstellen en projectmatig aan de slag gaan. Ook tijdens de projecten zullen we voortdurend werken met de autometafoor en de bijbehorende executieve functies.

 

Wij hebben er in ieder geval zin in!

preview
Gepubliceerd in 'Blog van 5'

Op woensdag 5 oktober zijn we de Kinderboekenweek met het thema “Giga Groen” gestart met een “ren-je-rot” spel op het schoolplein. Alle groepen kregen 10 vragen die te maken hadden met het thema “Giga Groen” en die moesten ze als groep gezamenlijk beantwoorden. Dit deden we heel goed! 🌿

 

Hierna zijn we naar binnen gegaan en werden de kinderen in groepjes ingedeeld bij een voorleesouder. Onder het genot van iets lekkers te eten en te drinken, hebben we naar de mooie verhalen geluisterd. 😊

 

Op dinsdag 11 oktober hebben we in de eigen groep een boekenruil gehouden. De boeken werden op een leuke manier gepromoot en er werd geruild onderling. Op naar veel leesplezier! 📚

 

Op donderdag 13 oktober is de Kinderboekenweek afgesloten met een voorleeswedstrijd. Dorian (groep 6), Ivana (groep 7) en Luna (groep 8) gingen met elkaar de strijd aan. Onze jury, bestaande uit onze biebouders Mieke en Mariet, Sjef (groep 4) en Lynn (groep 5) hebben op veel criteria gelet. Luna is de winnaar van onze voorleeswedstrijd, gefeliciteerd! 🥳 

 

Gedurende de Kinderboekenweek stond ook elke dag het “leesalarm” op het programma. Wanneer de zoemer door de school klonk, werd er 15 minuten gelezen. Zittend onder de tafel, leunend tegen de muur, liggend op de tafel .. alles mocht! 🚨

preview
Gepubliceerd in 'Blog van 5'

Afgelopen week stond "de week tegen het pesten" centraal. In groep 5 hebben afgelopen week dan ook verschillende activiteiten plaatsgevonden die hier goed bij aansluiten.

 

Afgelopen maandag kwam in onze taalles een luisterfragement aan bod. In dit fragment werd Daantje uitgescholden vanwege zijn rode haarkleur. "Peentjes haar" en "vuurtoren" werd er naar hem geroepen. Een mooie inleiding om een klassengesprek aan te gaan over het onderwer pesten en plagen.

 

We zijn gaan bekijken wat het verschil tussen pesten en plagen is. De volgende punten heeft de groep bedacht:

1. Pesten gaat tijden door, plagen is een enkele keer.

2. Plagen is bedoeld als grapje, pesten is bewust iets gemeens zeggen of doen.

3. Pesten melden we bij de juf/meester/ouders, bij een grapje hoeft dat niet.

 

Daarnaast hebben we gedurende de week kletskaartjes met daarop stellingen besproken, zoals:

 "Wanneer is een grapje niet meer leuk?"

"Worden er online vaak grapjes gemaakt? En zijn deze altijd leuk?"

"Heeft iemand wel eens een grapje over je gemaakt die je niet leuk vond? Wat deed je toen?"

"Hoe zou je kunnen merken dat de ander jouw grapje niet zo leuk vindt? En wat zou je dan kunnen doen?"

 

Verder zijn de juffen voor aan het lezen uit het boek "Superdolfje" van Paul van Loon. Een nieuwe leerling, Gregor, komt bij Dolfje in de groep. De nieuwe leerling is niet bang, Dolfje daarentegen wel. Hij wordt door Gregor buitengesloten. We zijn benieuwd hoe het af loopt......!

preview
Gepubliceerd in 'Blog van 1'

De eerste twee weken van het nieuwe schooljaar zit er alweer op. In deze twee weken hebben we natuurlijk al veel dingtjes geleerd maar stond vooral in het teken van elkaar te leren kennen, even de regeltjes weer opfrissen en het gezellig hebben met elkaar. Dat is goed gelukt😉

 

Verder mochten de kinderen voor de eerste keer kiezen op het grote bord door zelf hun picto naar het goede werkje te verslepen. Dat was leuk! 

 

We hebben zin in de komende weken en wat doen de kinderen van groep 1 en 2 het goed!

preview
Gepubliceerd in 'Blog van 5'

Beste lezer,

 

Vorige week is groep 5 bezig geweest met het onderwerp “vergelijken” tijdens de taalles.

 

Je kunt dingen met elkaar vergelijken. Je kijkt dan wat de verschillen zijn of wat hetzelfde is.

 

Bijvoorbeeld:

- Voetbal is leuker dan tennis.

- Tennis is minder leuk dan voetbal.

- Hockey is net zo leuk als voetbal.

 

Belangrijk: als iets hetzelfde is, gebruik je net zo ... als!

 

In de klas zijn we onze lengtes gaan vergelijken. Er hangt een meter in de klas!


Bijvoorbeeld:

- Julie is groter dan Milou.

- Donata is kleiner dan Collin.

- Vince is net zo groot als Yari.

 

We gaan op zoek naar nog veel meer vergelijkingen!

 

Groetjes,

 

Groep 5